Dakwah Ustaz Haron Din

AWAK Telah MURTAD ‼️

Satu ketika dulu sy pernah makan sebelah seorang Dr Pakar... Ringkasnya kami pun berbual-bual.. ternyata kami satu negeri..saya santuni beliau dan berkongsi karguzari sy pernah keluar dakwah di UK berikutan beliau bgtahu beliau pernah belajar di sana.. setelah itu beliau bgtahu beliau baru masuk Islam...ah' sudah ..terkedu saya dengar..saya pun brtnya Dr dulu Agama apa...dia kata kisah nya panjang..


"masa sy masuk universiti, orientasi pertama pelajar...ada penceramah yg di jemput.. bercerita tentang syurga neraka...sy ni suka bertanya yg sy tak tahu ."Ustaz, sy teringin nak tahu..apa yg sy tahu..semua masih di alam barzakh..jadi siapa yg berada di syurga neraka yg ustaz cerita kan td tu..."..


saya mencelah,bagus soalan Dr tu ..sebab sy pernah tnya Guru saya begini juga ..ustaz saya kata betul tu...ini hanyalah gambaran nikmat di syurga dan di neraka apabila manusia telah memasuki nya nanti supaya kita faham..


Dr tu jwb ..bagus Guru ustaz...tp tidak berlaku pd penceramah ini...di depan ribuan pelajar siswa siswi...dia kata...Awak Telah MURTAD ..soalan awak tu menunjukkan awak Tak beriman ‼️ mengucap semula...apa yg berlaku..hati sy remuk .sy sgt benci terus pada Ulama dan Islam...sy benci pada Ustaz2...pada waktu itu juga sy terus MURTAD betul²...sy terus tinggalkan Islam pada masa itu kerana percakapan Ustaz itu...sy terasa sgt di permalukan begitu...saya jalani kehidupan di Universiti sebagai seorang yg bukan Islam...mmg sy telah istihar sy MURTAD..sy bercadang nak tukar nama kerana benci nama Islam sy..


Ringkaskan cerita , saya tamat belajar Sehingga saya jadi Dr Pakar...satu hari sy di panggil untuk merawat Dr Haron Din...Dr Haron Din panggil sy dgn nama Islam sy...kerana dia baca pada nama penuh di report.. beliau kata dgn wajah penuh senyuman, bertuah nya saya dpt jumpa anak melayu Islam yg hebat mcm awak...saya terus cakap,maaf.. saya bukan Islam..


Dr Haron Din cakap...maafkan sy...sy ingatkan Awak Islam..sebab nama org Islam..saya terus cakap..saya telah murtad..terus Dr Haron Din cakap, awak Tak murtad lah..siapa kata awk murtad..awak org baik...awak org yg banyak pahala..Dr ni org byk pahala..byk tolong org...org mcm awak ni sifat ahli syurga..terkedu saya ..sentuhan dakwah yg begitu luar biasa...buat mata sy berkaca...saya terus bercerita tentang kisah kenapa saya murtad...dgn linangan air mata..


Dr Haron Din cakap, mungkin ustaz tu tersilap...saya minta maaf bg pihak Ustaz tu..awak maafkan ye..


Sy tanya .Banyak hospital ada..kenapa datang sini...dgn senyuman Dr Haron Din jawab kerana Allah taqdirkan sy untuk bertemu awak..sy terus mengucap semula di depan Dr Haron Din...Tak berapa lama sy mendapat berita yg beliau meninggal dunia di Amerika.. Alhamdulillah asbab beliau ,sy dpt kembali pada Islam..sy dah nekad, dah tak mahu jauh lg dari Allah.."


Tuan²...Masyallah..betapa pentingnya hikmah dalam dakwah...bila kita tak hikmah walaupun kita ustaz sekalipun lebih lagi kalau kita sentiasa rasa kita paling betul dan suka memperkecilkan org menatijahkan org tinggalkan Islam kerana kebodohan kita..tapi asbab Hikmah dan kelembutan dalam dakwah seperti yg di tunjukkan oleh Almarhum Tn Guru Dr Haron Din.. Allahuakbar...hati yg keras telah tembus kembali pada Islam hanya kerana kata² seorang Ulama dan Daie yg Hikmah lagi Ikhlas.... Allahuakbar...


Barangkali di luar sana masih ada org yg sebegini..kerana kelemahan dan kesilapan kita dalam berkata-kata menjadi asbab umat terjun dalam Lembah...keadaan Umat di pinggir kemurtadan hari ni...sgt perlu kita perlu bawa Sifat Sahabat dalam dakwah kita ..dakwah dgn sabar dan kasih sayang...dgn hikmah dan kelembutan... mendoakan kebaikan... bersangka baik .


Semoga kita ambil iktibar..Dakwah jangan merendahkan org... sebaliknya merendahkan diri.. merendahkan pandangan dari melihat yg haram apatahlagi keburukan org... dakwah jangan hanya Josh(bersemangat) tapi kena Hosh(hikmah bijaksana)... Almarhum Tn Guru Dr Haron Din rah. Makamnya ribuan batu dari kita . sentiasa di ziarahi Para Jemaah Dakwah Tabligh yg berdakwah di sana sebagai penghormatan kepada Ulama dan Pendakwah hebat Tanah Air kita ..ribuan umat telah beliau Islamkan tanpa media tahu...Hanya Allah SWT Maha Mengetahui...Moga Allah menerima beliau dan kita semua ...amin...


Kredit Guru kami Ustaz Ahmad Farkhan Daie

Muhajir Madani


#gengsurauputrajayaGSP

#pertubuhanpenggerakdakwahputrajaya

#gerakterus

#BantuShare

No comments:

Post a Comment