Jagung dan Kehidupan

Terdapat seorang petani yang menanam jagung berkualiti tinggi. Setiap tahun dia memenangi anugerah untuk tanaman jagung terbaik. 


Satu tahun seorang wartawan akhbar menemu bualnya dan mempelajari sesuatu yang menarik tentang cara dia mengembangkannya. 


Wartawan itu mendapati bahawa petani itu berkongsi benih jagungnya dengan jirannya.


 "Bagaimanakah anda mampu berkongsi benih jagung terbaik anda dengan jiran anda apabila mereka memasuki jagung bersaing dengan jagung anda setiap tahun?" wartawan itu bertanya.


 “Kenapa tuan,” kata petani itu, “Tidakkah tuan tahu? Angin mengambil debunga dari jagung yang masak dan memusingkannya dari ladang ke ladang. 


Jika jiran saya menanam jagung rendah, pendebungaan silang akan terus merendahkan kualiti jagung saya. 


Jika saya ingin menanam jagung yang baik, saya mesti membantu jiran saya menanam jagung yang baik.” 


Begitu juga dengan kehidupan kita... Mereka yang ingin hidup bermakna dan baik mesti membantu memperkayakan kehidupan orang lain, kerana nilai kehidupan diukur dengan kehidupan yang disentuhnya. 


Dan mereka yang memilih untuk bahagia mesti membantu orang lain mencari kebahagiaan, kerana kebajikan masing-masing terikat dengan kebajikan semua.

No comments:

Post a Comment