Komen atau Kritikan Membina

Seorang pelajar sekolah rendah begitu kagum dengan lukisan yang dia baru cipta. Dia menilai ia hasil kerja terbaik beliau. Dia sangat ramah meletakkan lukisannya di pameran awam di sekolahnya. Dia mengharapkan penilaian tentang lukisannya daripada rakan sekelas. Di bawah lukisan beliau menulis: “Sesiapa yang terjumpa kesilapan dalam lukisan ini, sila tandai dengan dakwat merah”.


Tengah hari dia mendapati lukisan terbaiknya sudah penuh dengan conteng merah. Begitu banyak coretan sehingga lukisan asal tidak dikenali lagi.


Gagal untuk menunjukkan kerja terbaiknya, dia malah kacau ini kepada gurunya. Guru bijak menasihatkan: "Esok awak akan letakkan lukisan terbaik awak di tingkap sekolah. Tulis di bawah lukisan anda ayat ini: “Sesiapa yang terjumpa kesilapan dalam lukisan ini, sila gunakan berus yang sudah ada untuk membaikinya. "Dan beliau melaksanakan nasihat gurunya.


Dari jauh dia memerhatikan, tiada siapa yang berani mendekati lukisan itu. Walaupun sehingga tengah hari, tiada seorang pun daripada rakan sekelasnya yang cuba membaiki lukisan itu.


Dia pun balik jumpa cikgu dia. Guru beliau menjelaskan: “Orang yang mampu mencari dan mencari kesalahan/aib itu ramai. Tetapi orang yang boleh membaiki dan melakukan sesuatu untuk menutupnya adalah sangat jarang/jarang berlaku. Begitulah kita kini dewasa. Terlalu ramai yang pandai mengkritik dan memfitnah, tetapi tiada satu pun yang datang dengan jalan penyelesaian".


Kredit: Rita Tan

From Blogger iPhone client

No comments:

Post a Comment